diumenge, 20 d’abril del 2014

Per Pasqua, formatjades (pas a pas)


De tota la rebosteria menorquina, el que m'agrada més són les formatjades de brossat i els pastissets. A Menorca les formatjades tradicionalment es menjaven per Pasqua, quan havia acabat la Quaresma. Se'n fan de tres tipus: de carn (m'agraden especialment les de be), de formatge i de brossat. "Formatjades de formatge" sembla redundant, però les anomenam així perquè les formatjades no necessàriament contenen formatge.

Avui en dia de formatjades en trobam i menjam tot l'any, però moltes famílies mantenen la tradició de fer formatjades per Pasqua. Jo les vaig fer un poc abans perquè vaig aprofitar per cuinar els crespellets típics del Darrer Dimarts el mateix dia (es fan amb la mateixa pasta). En vaig congelar un tupper enorme, i ara ens les podem menjar per Pasqua i quan ens vengui de gust.
La recepta que vaig seguir, com en el cas dels crespellets, és la de na Maria Martí del bloc Es Pa Ros. Allà hi explica la recepta, i també el pas a pas. Van quedar boníssimes!!!! Ara tenc ganes de provar de fer les de formatge... ;)
   Tal com explica na Maria, primer prepares el farcit per a que vagi agafant gust mentre prepares la pasta. La llimona i la canyella el fan molt aromàtic.
Després agafes dues bolles de pasta, de la mida d'una anou una i d'un ou l'altra, i les aprimes. Millor que quedin bastant primes, així quedaran més bones! Damunt la més grossa hi poses una cullerada de farcit (no massa, que si no després vessarà), i damunt la més petita hi marques les típiques ones amb el segell. Amb cura, plantes la part del segell damunt el farcit i amb els dits vas pitjant tot el voltant per tal que quedi ben segellat. Aquest punt és important per a que en fornejar-les no s'obrin.
Després d'una estona de feina, tenim la primera safra a punt per enfornar.
 Van quedar taaan bones!! Sort que es poden congelar, perquè la pasta duu molt de sèu i no convé menjar-ne massa sovint ;)
 Duen feina, però no són difícils de fer. Jo segur que en faré més vegades, han tingut molt d'èxit i vaig xalar molt preparant-les!! Si us animau a fer-ne, ja em direu com us han quedat. Teniu la recepta al bloc Es Pa Ros.

4 comentaris:

  1. Uahla, a més són molt vistossos! Si mai tinc la oportunitat les tastaré, tenen molt bona pinta! :)

    ResponElimina
    Respostes
    1. Tasta-les Tati, ja veuràs què bones que són!! I si les tastes aquí a Menorca, encara les hi trobaràs més ;)

      Elimina
  2. Que buenas!! y que bonitas las manualidades
    Blanca de JUEGO DE SABORES

    ResponElimina
    Respostes
    1. Muchas, gracias, Ana Blanca! Acabo de pasarme por tu blog, y creo que me voy a animar a preparar la mermelada de calabaza, lima y vainilla mmmmm....

      Elimina

Gràcies per deixar un comentari!